Sala 120 - pracownia mechatroniki
Stanowisko pneumatyka i elektropneumatyka Stanowisko zbudowane jest z zestawu elementów przemysłowych do szybkiego i wygodnego montażu i demontażu różnych układów pneumatyki i elektropneumatyki. Elementy dzięki kostką montażowym mogą być w prosty sposób mocowane do profili montażowych.
Zadania dydaktyczne:
• budowa, działanie i zastosowanie siłowników
• obliczanie prostych parametrów
• zastosowania i zasada działania zaworów
• układy sterowania pneumatycznego
• działanie i zastosowanie włączników krańcowych
• rozważania ekonomiczne dotyczące zastosowania komponentów pneumatycznych
• identyfikowanie struktury układów pneumatycznych
• projektowanie podstawowych układów pneumatycznych
Stanowisko sterownik PLC Stanowisko umożliwia wykonywanie ćwiczeń kształcących umiejętności programowania sterowników PLC, pozwala przygotować słuchaczy do pracy na rzeczywistych urządzeniach i w środowiskach programistycznych według standardów współcześnie wykorzystywanych w przemyśle.
Zadania dydaktyczne:
• określenie parametrów technicznych sterownika
• identyfikacja elementów sterownika PLC
• dobór sterownika do określonego zadania
• utworzenie programu do sterowania w wybranym języku programowania
• graficzne rozwiązania zadań sterowniczych (diagram stany, algorytm, GRAFCET)
• zasady programowania sterowników PLC
• opracowania zadań sterowniczych z wykorzystaniem sterowników PLC
• tworzenie programów dla sterowników PLC w różnych językach programowania
Sala 145 - pracownia mechatroniki, podstaw sterowania i regulacji
Stanowisko oświetlenie pojazdu samochodowego służy do prowadzenia ćwiczeń mających zaznajomić ucznia z zasadami działania oraz łączenia obwodów układu oświetlenia pojazdu. Realizowane ćwiczenia mają również za zadanie zapoznanie z metodami diagnostyki elementów układu oświetlenia pojazdu. Zestaw panelowy umożliwia naukę umiejętność łączenia, weryfikację i ocenę parametrów podzespołów systemu oświetlenia pojazdu. Zestaw można dowolnie konfigurować.
Ćwiczenie umożliwia przeprowadzenie badania całej instalacji oświetlenia, jak również poszczególnych elementów instalacji:
- badanie kierunkowskazów świateł awaryjnych
- badanie świateł postojowych, mijania i drogowych
- badanie świateł przeciwmgielnych
- badanie świateł cofania i hamowania
- badanie oświetlenia wewnętrznego pojazdu
- badanie układu wycieraczek
- badanie sygnału dźwiękowego
Stanowisko sterowania silnikiem diesel’a typu common rail przeznaczone jest do prezentowania działania elementów elektronicznych, mechanicznych i hydraulicznych wchodzących w skład systemu sterowania i zasilania paliwem, współczesnych silników wysokoprężnych z zapłonem typu CR/EDC.
W skład zespołu wchodzą dwa podstawowe moduły:
- Zespół Sterowania Pompą i Wtryskiwaczami systemu Common Rail służy do demonstrowania działania oraz badania parametrów elektrycznych i hydraulicznych systemu sterowania pompy wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczy. Moduł ten może pracować autonomicznie lub współpracować z modułem elektronicznego sterowania silnikiem ZS typu Common Rail.
- Zespół Elektronicznego Sterowania Silnikiem ZS typu Common Rail, wyposażony w mikroprocesorowy sterownik, służący do demonstrowania pracy układu sterowania pompą wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczami, oraz pomiaru jego parametrów. Moduł ten może pracować jedynie w połączeniu z modułem sterowania pompą i wtryskiwaczami.
- Układ paliwa umożliwia prezentację działania podzespołów oraz zmianę dawki paliwa.
- Pulpit pomiarowy umożliwia łatwe podłączenie przyrządów pomiarowych do wszystkich czujników i podzespołów wykonawczych systemu.
- Sterowanie napędem pompy umożliwia symulowanie pełnego zakresu prędkości obrotowych od faz rozruchu do pełnych obrotów.
- Pulpit symulacji usterek umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach oraz obserwację reakcji sterownika na powstałą awarię.
- Stanowisko umożliwia podłączenia do gniazda diagnostycznego przyrządów diagnostycznych KTS, MEG – MACS, ADP 186 i innych.
System zintegrowany typu motronic stanowisko przeznaczone jest do praktycznego pokazu funkcjonowania systemu sterowania pracą silnika w zakresie kąta wyprzedzenia zapłonu oraz zmiany dawki paliwa w funkcji temperatury, prędkości obrotowej, obciążenia i wielu innych parametrów.
Zestaw czujników systemów elektronicznych pojazdu stanowisko demonstracyjne przeznaczone do prowadzania ćwiczeń mających na celu pomiar sygnałów i opracowanie charakterystyk czujników stosowanych w elektronicznych systemach sterowania pracą silnika.
Dwuobwodowy układ hamulcowy stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do praktycznej prezentacji funkcjonowania typowego hydraulicznego układu hamulcowego ze wspomaganiem pneumatycznym.
Stanowisko umożliwia:
-pełną symulację pracy hydraulicznego układu hamulcowego ze wspomaganiem podciśnieniowym
- obserwację wpływu wspomagania na pracę układu hamulcowego
- pomiary ciśnienia pneumatycznego wytwarzanego przez serwomechanizm wspomagania
System poduszek powietrznych SRS stanowisko demonstracyjne przeznaczone jest do praktycznego pokazu budowy i oceny jego parametrów. Rzeczywiste elementy składowe typowego sytemu SRS składającego się z sterownika systemu, poduszki głównej, poduszki pasażera, poduszek bocznych, napinaczy i czujników zderzeń bocznych, umożliwiają omówienie budowy systemu oraz jego diagnostykę.
Pulpit symulacji usterek umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach oraz obserwację reakcji systemu sterowania na powstałą awarię. Zastosowane podzespoły umożliwiają przeprowadzenie diagnostyki systemu SRS oraz nowoczesnej deski wskaźników, na których znajduje się lampka kontrolna systemu poduszek powietrznych. Stanowisko posiada złącze diagnostyczne umożliwiające podłączenie przyrządów do diagnostyki takich jak KTS, MEGA, MACS, ADP 186 lub innych, umożliwiających odczyt i kasowanie kodów usterek, parametrów bieżących, kontrolę wskazań deski wskaźnikowej i wielu innych funkcji.
Stanowisko testowania alternatorów przeznaczone jest do pomiarów i obserwacji zmian parametrów alternatora o napięciu nominalnym 12 V i 24 V w funkcji obrotu i obciążenia. Umożliwia ono zamocowanie i badanie większości typów alternatorów oraz przeniesienie napędu za pomocą pasa klinowego.
Stanowiska laboratoryjno-pomiarowe, które są wyposażone w regulowany zasilacz napięciowy i prądowy przez co posiada rozbudowane możliwości regulacji napięcia i prądu w każdej z faz. Stanowisko jest zabezpieczone wyłącznikiem róznicowoprądowym i nadprądowym, posiada sygnalizację załączenia napięcia, wyświetlacze pokazujące wartości ustawionego prądu i napięcia, gniazda oraz trzy zestawy zacisków laboratoryjnych. Stanowisko umożliwia zasilanie i badanie układów sterowania silnikami 1 i 3 fazowymi, uruchamianie i badanie układów elektronicznych i mechatronicznych.